תחבורה ציבורית בשבת

52% מהדתיים בעד

התמיכה בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת גדלה בשבע השנים האחרונות מ-58% מהציבור היהודי ל-72%. גם רוב הדתיים תומכים

תחנת אוטובוסים ברחוב אלנבי בתל אביב. צילום: סרג' אטל, פלאש 90. תחנת אוטובוסים ברחוב אלנבי בתל אביב (צילום אילוסטרציה). צילום: סרג' אטל, פלאש 90

72% מהציבור היהודי בישראל תומכים בתחבורה ציבורית בהיקף מלא או מוגבל בשבתות ובחגים. מתוכם, 41% תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית "בהיקף מצומצם בקווים מרכזיים ובתדירות נמוכה יותר, אולי במוניות שירות". 31% תומכים בהפעלת "תחבורה ציבורית בהיקף מלא כמו ביום חול". 52% מהדתיים תומכים, מתוכם 49% בהפעלת תחבורה ציבורית בהיקף מצומצם ו-3% בהיקף מלא.

כך עולה מסקר שערך מכון סמית בהזמנת עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. הסקר נערך ביום רביעי שעבר, 15 ביוני. הסקר בוצע באמצעות הטלפון בקרב מדגם מייצג של 500 איש מקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת. חדו"ש מפרסמת את התוצאות לקראת הדיון הבוקר בוועדת השרים לחקיקה בהצעת החוק של ח"כ יעל גרמן מיש עתיד, המציעה להסמיך רשויות המקומיות להחליט על הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת בשטחן.

מדובר בשאלה שנשאלת מאז 2010 בקביעות במחקר מדד הדת והמדינה שעורך מכון סמית עבור חדו"ש. מאז חלה עלייה עקבית בתמיכה הציבורית בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת – מ-58% במדד 2010, דרך 63% במדד 2011 ו-70% ב-2014 ועד 72% במדד 2015 ובסקר בשבוע שעבר, שנערך מחוץ למסגרת המדד.

הסקר בהרחבה:

כאמור, 72% תומכים בתחבורה ציבורית בשבת, מתוכם 41% בהיקף חלקי ו-31% בהיקף מלא. לעומת זאת, 28% מתנגדים, מתוכם 19% בעד המשך המצב הנוכחי (כמעט ללא תחבורה ציבורית בשבת) ו-9% בעד לבטל גם את הקיים היום.

94% מהחילונים בעד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ו-67% מהמסורתיים. מעניין מאוד: 52% מהדתיים תומכים (מתוכם 49% בתחבורה ציבורית בהיקף חלקי ו-3% בהיקף מלא), ו-48% מהדתיים מתנגדים. 97% מהחרדים מתנגדים, מתוכם 55% גם בעד ביטול התחבורה הציבורית המעטה בשבת הקיימת היום.

בקרב מפלגות הקואליציה תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת בהיקף חלקי או מלא: 65% ממצביעי הליכוד, כולנו – 86%, ישראל ביתנו – 91%, הבית היהודי – 65%. מפלגות באופוזיציה שרוב מצביעיהן תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת הן: המחנה הציוני – 93%, יש עתיד – 94%, מרצ – 94%. מפלגות בקואליציה שרוב מצביעיהן מתנגדים (רק המפלגות

מנכ"ל חדו"ש, הרב רגב: הפער בין עמדות הציבור בעד תחבורה ציבורית בשבת, לבין האטימות הפושעת והכניעה המבישה של הקואליציה, בלתי נסבל

 החרדיות): 80% ממצביעי ש"ס ו-100% ממצביעי יהדות התורה.

גרמן: התמיכה גדלה מדי שנה

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה: "קיים פער בלתי נסבל בין עמדות הציבור, כולל מצביעי הקואליציה, בעד תחבורה ציבורית בשבת, לבין האטימות הפושעת של הקואליציה. למרות זאת ולמרות הצורך החיוני, משרד התחבורה אינו מאפשר זאת".

רגב ציין ש"קשה לחשוב על הצעת חוק יותר הגונה ומידתית מזו של גרמן: ההחלטה על הפעלת קווים בשבת תעבור לידי התושבים, יופעלו רק הקווים החיוניים ובתדירות הנחוצה. לא יכול להיות שום נימוק סביר לדחיית ההצעה, חוץ מאשר כפייה דתית דורסנית לשמה והכניעה המבישה של הקואליציה לכוחנות הזו. זה בדיוק סוג הכפייה שהופך את המפלגות החרדיות והרבנות הראשית לאויבות הגדולות ביותר של היהדות, המשניאות את היהדות על הציבור הרחב".

רגב ציין, ש"יש מעט מאבקים חברתיים צודקים יותר מהמאבק להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. מי שסובלים מהמצב הקיים הם בעיקר אנשי השכבות החלשות: מעוטי יכולת, קשישים, בני נוער וחיילים, מי שאין להם רכב או אינם יכולים לנהוג. חמור מכך, מדובר גם בנושא של חיים ומוות: העדר תחבורה ציבורית בשבת מחייב את הצעירים והחיילים בחופשה לנהוג כשהם יוצאים לבלות ולשתות וכתוצאה מכך מגדיל את הסיכון שייפגעו בתאונות דרכים. אבל מכיוון שמדובר בקשישים, בעניים ובצעירים מהמגזר החילוני ומהמגזר המסורתי, הם שקופים מבחינת המפלגות החרדיות. הן כרגיל דואגות רק למקורבים ולמצביעים שלהן".

יוזמת הצעת החוק, ח"כ גרמן, אמרה בתגובה: ״סקר חדו"ש מוכיח פעם נוספת כי מרבית הציבור מעוניין בתחבורה ציבורית בשבת. התמיכה בנושא הולכת וגדלה מדי שנה והיא חוצה את מרבית המפלגות, לרבות הבית היהודי. שוב אנו מוצאים כי מיעוט בכנסת, 5% מחבריה, מונע מממרבית הציבור להעביר חוק שיביא צדק חברתי לאותן אוכלוסיות שאין ברשותן מכוניות ואיכות חיים לכלל הציבור״.



איך תוכל לפעול?