הפרדה בשולחן השבת

משפחה אחת, שני שולחנות

יותר ויותר משפחות חרדיות מפרידות בין נשים לגברים בארוחות שבת וחג, כותבת תמר רותם ב"הארץ"

נשים רוקדות בבני ברק, צילום: Eilam Gil, flickrנשים רוקדות בבני ברק, צילום: Eilam Gil, flickr

בשביעי של פסח התארחה ד', תושבת ירושלים המשתייכת לציבור החרדי הליטאי, בביתם של קרובי משפחה. היא התפלאה לגלות שהמארחים הכינו שני שולחנות נפרדים – לנשים ולגברים. זאת לא היתה הארוחה הראשונה שד' ובעלה נאלצו לאכול בנפרד. בשנה האחרונה, סיפרה ד' לתמר רותם מ"הארץ", היא נשלחה לא פעם לשולחן נפרד עם שאר הנשים. ההפרדה בין המינים היתה בעיקר בארוחות מרובות אורחים, בחגים ובשבתות.

ד' ובעלה מתנגדים בתקיפות להפרדה בין נשים לגברים במרחב הציבורי, בעיקר באוטובוסים. הם מייחסים את התופעה להקצנה שפשתה בחברה החרדית. ההקצנה הביאה את ההפרדה גם למרחב הפרטי, לבתים ולחדרי האכילה. בין החצרות החסידיות, חסידות גור ידועה בהקפדתה על הפרדה בין המינים, עד כדי פיקוח בתוך המשפחה. לא במקרה, כותבת רותם, החלה ההפרדה באוטובוסים לפני כעשור, בקווים מירושלים לריכוזים של חסידות גור בבני ברק ובאשדוד.

הד"ר בני בראון, מומחה לחקר ההגות היהודית והחברה החרדית באוניברסיטת בר אילן, אומר ש"בחסידות גור מקפידים על

כששולחים את הנשים למטבח, מלמדים את הבנים הקטנים לזלזל בנשים

כך שלא תהיה שפה משותפת בין גברים ונשים, ואפילו בין איש ואשתו". לדבריו, בחסידות מקפידים על הפרדה מוחלטת, במיוחד בין הצעירים. האדמו"ר המיתולוגי של גור, רבי ישראל אלתר, ה"בית ישראל" (ששלט בחסידות גור מקום המדינה ועד 1976), ביקש למסד את ההפרדה גם בתוך המשפחה.

נאוה וסרמן, שכותבת עבודת דוקטור על גור באוניברסיטת בר אילן, אומרת שה"בית ישראל" טען גם, שראוי להנהיג שולחנות נפרדים לגברים ולנשים. אבל לדבריה, לא כולם קיבלו את ההנהגות הללו. חסידויות אחרות, כמו "סלונים" ו"תולדות אהרן", הושפעו מאורחותיהם של חסידי גור בסוגיית ההפרדה. בראון מוסיף, כי במשפחות חסידיות רבות יש הפרדה בין השולחנות כשאורחים באים.

ההפרדה החסידית מגיעה לאחרונה גם לבתים ליטאיים ומשפיעה על נשים כמו ד'. היא רואה בהפרדת השולחנות ובשליחת הנשים לירכתי השולחן או למטבח סימפטום של דיכוי נשי. "כששולחים את הנשים למטבח, מלמדים את הבנים הקטנים לזלזל בנשים", היא אומרת.

לכתבה המלאה ב"הארץ"



איך תוכל לפעול?